Broodnodige vitamines

KLEI IN DE HAND VAN DE POTTENBAKKER

Door Annet de Jong

Annet is gebedsleidster in onze gemeente

Soms lees je iets waarvan je later denkt: had ik het maar niet gelezen. Niet omdat het niet goed was, maar omdat het je niet meer loslaat. Dat overkwam mij afgelopen week. Ik was met veel plezier één van de ‘kleine’ profeten aan het lezen met Sleutels tot de Bijbel ernaast. Ik las dingen die ik nog nooit had zien staan, hoewel ik de desbetreffende profeet al meerdere keren had gelezen. Zo mooi! De Bijbel blijft fascineren.

Maar goed, terwijl ik de achtergrond van die profeet las, ik weet niet meer welke want ik heb de kleine profeten de laatste weken achter elkaar gelezen, kwam er zomaar een tekst voorbij uit het boek Jeremia. Jeremia hoort tot de groep ‘grote’ profeten, dus het had er eigenlijk op het eerste oog niet veel mee te maken. Maar juist dat stukje bleef ‘hangen’. Het ging over de klei in de hand van de pottenbakker in Jeremia 18:1-6.

David Pawson schreef daar: het is niet de pottenbakker die beslist wat hij van de klei gaat maken, maar de klei beslist of die wil meegaan met de hand van pottenbakker. Hoe zit dat nu? Bepaalt God als pottenbakker onze bestemming en hebben we daar zelf totaal geen invloed op? Zijn wij marionetten die aan een touwtje zitten bij God en bepaalt Hij alles in ons leven? Is Hij echt in controle, zoals je vaak hoort? Hoe dan?

Ik heb geleerd dat je bij vragen over een tekst het beste verschillende vertalingen naast elkaar kan leggen en bidden of de Heilige Geest er Zijn licht op wil laten schijnen. Ik kwam er al snel achter dat er in alle vertalingen die ik las het volgende in vers 3 en 4 staat:

Ik ging naar een werkplaats, waar een pottenbakker juist op zijn draaischijf aan het werk was. Als de pot die hij maakte mislukte, begon hij opnieuw en vormde hij de klei tot een andere pot, precies zoals hij zich die had voorgesteld

In deze tekst lijkt het erop dat de pottenbakker, God dus, bepaalt. Hij zet ons op de draaischijf en gaat aan het werk. En als de pot mislukt? Nou dan gaat Hij gewoon opnieuw aan de gang en maakt er een andere pot van. Punt. Maar als dat echt zo is hoeven we ook niet meer te bidden. Alles ligt toch al vast. Als het niet rechtsom is, dan linksom. We kunnen wel achterover gaan leunen.

Maar is dat echt alles? Heeft de klei echt geen enkele invloed op het proces en het eindresultaat? Geen enkele verantwoordelijkheid? Zeker wel! God heeft met ieder van ons een plan, maar de mate waarin wij ons voegen naar zijn handen bepaald of dat oorspronkelijke plan ook zichtbaar gaat worden. Het gaat erom dat de klei, wij dus, buigzaam, zacht en ontvankelijk zijn. Of we ons willen laten kneden en vormen. Of we de harde plekken zacht willen laten maken. De steentjes uit onze klei willen laten verwijderen. Dat bepaalt het proces en de tijd die het kost. Maar ook het eindresultaat. God heeft ons een vrije wil gegeven. We kunnen mee- of tegenwerken.

Samenwerken met de pottenbakker, daar gaat het om. En wat als we uit model dreigen te raken? Dan geeft de pottenbakker het niet op! Wat een Liefde. Geweldig toch?

Liefs en zegen,

Annet