Broodnodige vitamines

Geloof dat bergen verzet

Door Annet de Jong

Annet is gebedsleidster in onze gemeente

Geloof dat bergen verzet

Marcus 11:23 Ik verzeker jullie: als iemand tegen die berg zegt: “Kom van je plaats en stort je in zee,” en niet twijfelt in zijn hart, maar gelooft dat gebeuren zal wat hij zegt, dan zal het ook gebeuren.

Dat ik een lezer ben zal de gemiddelde gebedsupdatelezer (leuk scrabble woord trouwens) niet zijn ontgaan. Ik lees graag en liefst vaak. Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd zeg maar. Ik ben op zich een alleslezer zolang de inhoud maar niet in strijd is met de normen en waarden van de Bijbel. Keus genoeg!

Op het moment ben ik in twee boeken bezig die een overlap met elkaar hebben. Het ene boek beschrijft het leven van J.O. (James) Frasier. Een jonge man die rond 1900 op 22-jarige leeftijd een veelbelovende carrière de rug toekeerde en naar China ging om zendeling te worden onder de Lisu mensen. Het boek beschrijft op indrukwekkende de kracht van gebed en een biddend thuisfront. Echt fantastisch!

Het tweede boek haalt regelmatig uitspraken van Frasier aan. Het is het boek: voor de strijd geboren van R. Arthur Matthews. Net als Frasier was Matthews betrokken bij de China Inland Mission.

Het was tijdens het lezen van een hoofdstuk in het laatstgenoemde boek dat de tranen op een gegeven moment over mijn wangen biggelden en meteen wist ik: dat wordt het onderwerp voor de volgende gebedsupdate. De titel van het hoofdstuk was: Geloof – houding of handeling.

Ik citeer enkele stukjes:

In Lukas 8:22-25 wordt verteld wat er gebeurde toen er een storm opstak terwijl Jezus met zijn discipelen het meer over wilde varen. We kennen het verhaal, zo niet kan je het nalezen. Paniek! Althans bij de discipelen, Jezus sliep. Ze maakten hem wakker en Jezus bestrafte de storm. En wat vraagt Hij? (Enigszins verbaasd) waar was uw geloof? Blijkbaar hadden zij zelf het initiatief kunnen nemen om hun leven te redden. Dat Jezus sliep was een uiting van Zijn geloofshouding. Omdat Hij op God vertrouwde, was er in Zijn hart geen plaats voor angst. Maar er was een geloofshandeling voor nodig om de storm tot bedaren te brengen.

Net zoals Hij samen met Zijn discipelen in de boot zat, zo is Hij ook bij ons in moeilijkheden. En als wij ons door een probleem in een hoek laten drijven, omdat wij tekortgeschoten zijn waar het een geloofshandeling betrof, dan stelt Hij ons ook vaak de vraag: ‘Waar is je geloof?’ Hij verwacht dat wij onze geestelijke wapens tevoorschijn halen en handelend optreden als verantwoordelijke, vastberaden manschappen. Het is niet de bedoeling dat wij in paniek Zijn troonzaal komen binnenstormen als hulpeloze, bange kinderen. Als we onder druk staan moeten we in geloof handelen.

In Markus 11 :23 geeft Jezus een formule voor het uit de weg ruimen van obstakels: als iemand tegen die berg zegt…. Wij houden ons bezig met bidden over bergen. Jezus zegt tegen ons dat er momenten zijn waarop wij in het geloof bevelen moeten geven aan bergen. In de wereld van vandaag staan er veel bergen in de weg aan de voortgang van Gods werk. Maar die staan daar nog omdat wij in gebreke gebleven zijn – einde citaat.

Mijn hart werd diep geraakt toen ik dit las. Tranen met tuiten. Weet je waarom? Omdat ik inzag dat ik zo vaak en zo lang bergen gewoon heb laten bestaan. Echt jaren. Moeilijkheden, ongemak? Niet klagen, maar dragen toch? Of erger: wel klagen en onder zuchten en steunen blijven dragen. Maar dat is niet wat Jezus zegt. Spreek tot die bergen: ‘Kom van je plaats en stort je in zee’! En weet je wat de Heilige Geest aan mij vroeg? Waar is jouw geloof? Wacht niet tot ik die bergen voor je verplaats, laat ze ook niet langer een obstakel zijn, maar verplaats ze door geloof in Mijn naam. 

Ik heb het gedaan en spreek nu regelmatig tot mijn bergen. Nu jij nog.

Liefs en zegen,

Annet