Broodnodige vitamines


De oogst binnenhalen

Door Annet de Jong

Annet is gebedsleidster in onze gemeente

De laatste weken voor de seizoenafsluiting in onze gemeente begon de Heer tijdens de gebedsmomenten tot mij te spreken over de oogst. Hij sprak over een rijpe oogst, velden die wit zijn om te oogsten, een oogst die wacht om binnengehaald te worden…
Best bijzonder, want tot mijn schaamte moet ik bekennen dat het binnenhalen van de oogst niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje stond zeg maar. Maar de Heilige Geest bleef aandringen, het liet me niet meer los. Ik ervaarde dat er een sterke urgentie van uit ging. Ik geloof dat de Heilige Geest wilde zeggen: het is NU de tijd. Stel niet uit!

In diezelfde laatste weken kreeg ik van iemand een boek te leen. Engels, niet helemaal mijn ding, maar het greep me aan en voor ik er erg in had ik twee derde gelezen. De titel was BY NAME van Brian Alarid, één van de sprekers bij Evereyone 2023. En weer ging het over….. De oogst. Zo gaat het vaak als de Heilige Geest wil dat je Hem echt hoort! In dit boek reikt de schrijver een heel laagdrempelig principe aan om anderen van Jezus te vertellen. Zo laagdrempelig dat ik dacht: maar dat kan ik ook! Hij schrijft: als je mensen wilt bereiken doe dat dan volgens de BLESS (zegen) methode. Ik zal het uitleggen.

  • De B staat voor: begin met bidden! Vraag de Heilige Geest om vijf mensen in je gedachten te brengen en bid elke dag voor hen BIJ NAAM. Dit is cruciaal! God kent namelijk iedereen bij naam. Niemand uitgezonderd. Bid dat harten opengaan, de versluiering wordt weggenomen en dat ‘jouw vijf’ Jezus zullen leren kennen.
  • De L staat voor listen – luisteren. Probeer in contact te komen met de mensen waarvoor je bid en luister naar ze. Heb ze lief!
  • De E staat voor eat – eten. Eet, lunch met deze mensen, of, op z’n Nederlands, vraag ze eens op de koffie. Deel je leven met ze.
  • De S staat voor serve – dienen. Stel je op als dienaar. Dring je niet op, maar sluit aan op wat ze nodig hebben en dien hen daarmee.
  • De tweede S staat voor share – deel het evangelie. Leid je vijf mensen naar Jezus

Bij alles wat je leest kan je denken: goed idee en vervolgens het boek weer in de kast zetten. Of ben ik de enige die dat doet? Maar deze keer ben ik er serieus mee aan de slag gegaan. Ik heb de Heilige Geest gevraagd om ‘mijn’ vijf mensen en ik ben er dagelijks voor gaan bidden. En weet je wat zo mooi is? Het werkt twee kanten op. Aan de ene kant geloof ik dat God aan het werk gaat in de harten van ‘mijn vijf’ doordat ik voortdurend bij naam voor ze bid. Aan de andere kant merk ik dat mijn hart verandert richting oogst. Ik merk dat ik er vuriger voor bid, meer oog en hart voor heb. Mijn mond er niet over kan houden. Ik mag met God samenwerken in de oogst. Hoe geweldig is dat!

Ik wil een uitdaging bij je neerleggen. Ben jij bereid om Gods medearbeider te worden? Ben jij bereid de Heilige Geest te vragen om ‘jouw vijf’? Wil je 5 minuten per dag investeren om voor hen te bidden? Ik ben ervan overtuigd dat we dan wereldwijd een grote oogst zullen zien.

Liefs en zegen,

Annet