Broodnodige vitamines


Moed verloren, al verloren

Door Annet de Jong

Annet is gebedsleidster in onze gemeente

Moed verloren, al verloren


Exodus 6:9
Mozes bracht dit aan de Israëlieten over, maar ze wilden niet naar hem luisteren, moedeloos als ze waren door de zware dwangarbeid.

En van je hela, hola, houd er de moed maar in…. wat een stom lied, als je het zo al kan noemen. Daar moet je vooral mee aankomen bij mensen die de moed compleet hebben verloren doordat ze in een uitzichtloze situatie zitten. Zoals de Israëlieten in de dagen van Mozes bijvoorbeeld.

Ik ben Exodus weer eens aan het lezen en het woord moedeloos in deze tekst trof me en bleef bij me hangen. Hoe kwam het dat de Israëlieten de moed volledig waren verloren? Was het alleen door de zware omstandigheden? Of zou het er ook mee te maken hebben dat ze de God van hun voorouders waren kwijtgeraakt?
Het was inmiddels 430 jaar nadat Jacob met zijn familie naar Egypte was gevlucht. Niemand van de Israëlieten die toen leefden had het land Kanaän ooit gezien, ze hadden het hooguit van horen zeggen. God? Die kenden ze alleen nog van naam, uit een ver verleden.

Het beloofde land? Het zal wel!

In zo’n setting is het niet zo raar dat ze niet naar Mozes wilden luisteren. God? Het beloofde land? Het zal wel! Zelfs woorden van hoop kwamen niet meer binnen. Ze waren inmiddels zover dat ze de moed totaal hadden opgegeven. Er waren tien wonderen van God voor nodig om het volk zover te krijgen in beweging te komen en zich klaar te maken voor de uittocht. Die wonderen waren trouwens alleen wonderen voor de Israëlieten, maar plagen voor de Egyptenaren. God wist dat Zijn volk het nodig had om Zijn grootheid te zien om Hem zodoende opnieuw te leren kennen.

Hoe zit dat bij jou? Is bij jou de moed in de schoenen gezakt? Ben je geneigd de moed op te geven? Of ga je wel door, maar met de moed der wanhoop? Weet je niet waar je de moed vandaan moet halen? Dan wil de Heilige Geest je moed inspreken. Onze moed hoeven we namelijk niet uit onszelf te halen, onze moed ligt in Hem die de wereld heeft overwonnen: Jezus Christus onze Heer in wie wij de overwinning hebben door ons geloof (1 Johannes 5:4).

Laat iemand niet verdrinken

Maar eerlijk is eerlijk, we hebben het allemaal wel eens nodig dat iemand ons op een goede manier moed in spreekt. Nee, niet op de hela, hola manier, maar door ons mee te nemen naar Jezus! Dat kan door te getuigen* van de grote én kleine dingen die God in ons leven doet. Elkaar te vertellen wie God voor ons is in het leven van alledag. Of voor elkaar te bidden….

De moed verliezen is niet een teken van zwakte. Het is een teken van mens-zijn. Wacht niet tot de moedeloosheid toeslaat. Vraag gewoon aan iemand om voor je te bidden. En verwacht het samen van Hem! En zie je iemand die de moed dreigt te verliezen? Laat iemand niet verdrinken, maar ga naar hem of haar toe. God wil je gebruiken om een bemoediger te zijn.

Liefs en zegen,

Annet