Broodnodige vitamines


HOE LANG ZIJN JOUW TENEN?

Door Annet de Jong

Annet is gebedsleidster in onze gemeente

Vorige week dinsdag, tijdens de gebedsavond, hadden we een gast in ons midden. Eén van de bidders had haar zus meegenomen. Ondanks dat ze de Gemeente niet echt kende, vond ze het geen probleem om met ons mee te bidden. Tijdens het bidden merkten we al snel dat deze zus een geestelijk volwassen vrouw was. Halverwege de gebedstijd sprak ze uit dat ze ervaarde dat er een ‘spirit of offense’ werkzaam was in de Gemeente. We hebben daar met elkaar voor gebeden en ik ging naar huis. Klaar zou je denken, maar het liet me niet meer los. Wilde de Heer ons iets duidelijk maken? Wat is eigenlijk een ‘spirit of offense’? Hoe opereert die? Ik ben eens gaan zoeken op internet en was verbaasd hoeveel informatie er tevoorschijn kwam (in het Engels).

Allereerst de vertaling: offense betekent aanstoot nemen, belediging. De voedingsbodem is vaak een verwond hart. Een verwond hart verdraagt geen kritiek en is heel snel beledigd. Wie dat koestert en niet opruimt zet de deur open voor een geest van belediging. Rondlopen met een geest van belediging kan iemand geestelijk en emotioneel breken. Maar dat niet alleen. Een geest van belediging gaat bijna altijd in de aanval. Het richt zijn pijlen op de ander, bedient zich van hoogmoed en trots en veroorzaakt tweedracht en partijschappen. En de onderlinge liefde? Die is dan ver te zoeken. Ons gebed? Dat wordt belemmerd doordat deze dingen niet passen in de relatie met God. Onze relatie met Hem verkilt, andere dingen gaan de plek van Hem innemen. En dat is precies waar de vijand ons wil hebben.

Het is dus superbelangrijk dat we deze geest niet langer ruimte geven in ons leven (en daardoor in onze Gemeente). Laten we onszelf de komende week eens de vraag stellen: hoe lang zijn mijn tenen? (En ik heb dat mezelf ook afgevraagd). Ben ik snel beledigd? Neem ik aanstoot aan mensen? Wat doe ik daar dan mee? Hoe reageer ik? Zijn er nog wonden die heling nodig hebben?

Ik geloof dat we deze geest van belediging overwinnen door in een tegenovergestelde geest te leren wandelen: de geest van nederigheid. Nederigheid ten opzichte van God en van elkaar. Eerlijk zijn over dingen die nog pijn doen. Luisteren naar elkaar zonder oordeel. Het puntje van je tong afbijten als er toch iets lelijks op ligt. God aanroepen voor genezing van ons hart als dat nog nodig is.

Moeilijk? Soms wel, maar het begint bij een beslissing. De beslissing om de vijand niet meer toe te laten in je leven. De beslissing om de Heilige Geest de ruimte te geven in je hart zodat Hij kan bewerken wat je zelf niet kunt.

Ik heb die beslissing opnieuw genomen!

Liefs en zegen,

Annet