Broodnodige vitamines


Geen woorden, maar daden

Door Annet de Jong

Annet is gebedsleidster in onze gemeente


Geen woorden, maar daden

Ik weet in ieder geval één lezer van deze update die het helemaal eens is met de titel van dit stukje. Nee we noemen geen namen, maar hij komt uit Rotterdam en is fan van een voetbalclub waarvan ik de naam dichtbij Amsterdam niet kan noemen. Zeker niet nadat ze bij de laatste confrontatie tussen beide clubs gewonnen hebben (weliswaar na 17 jaar). Het werkt dus wel zo’n leus voor je club. Ik weet zeker dat iedereen begrijpt over welke club ik het heb. (Oh nee, we noemen geen namen….)

Allemaal gekheid natuurlijk, maar de week voor het bovengenoemde duel moest ik tijdens de bidstond voor de dienst denken aan een stukje uit Jacobus waar staat:
Jacobus 2:14-17
Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.


Dat is geen zoetsappige taal. Geloof dat niet in daden wordt omgezet is dood. En als hier al niet stond dat het dood is, dan gaat het wel dood. Geloof dat je alleen maar oppot gaat stinken. Het moet eruit, het moet naar buiten. Misschien kom je al jaren in de kerk en hoor je elke week weer een nieuwe preek en zeg je na afloop: mooie dienst of ik vond er niets aan, maar daar gaat het niet om. De vraag is: hebben de woorden je aangezet tot daden. Ga je er ook daadwerkelijk mee aan de gang? En dat kan heel breed zijn hè? Preek over aanbidding? Ga aanbidden. Preek over gebed? Stel niet uit, ga het doen. Preek over discipelschap? Geweldig, kijk uit naar iemand om te discipelen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maakt niet uit wat je doet, maar doe iets met datgene wat je gelooft. Geef het handen en voeten.

God had aan iedereen iets gegeven

Misschien ben jij zo iemand die denkt: maar wat kan ik nu doen? Ik heb niets om uit te delen. Ken je het verhaal van de vijf broden en twee visjes? En hoe Jezus daarmee een menigte voedde en nog overhield? Deze week, tijdens een ander gebedsmoment, zag iemand een hele groep mensen, allemaal met de handen open naar de hemel. En weet je wat? In elke hand lag iets. God had aan iedereen iets gegeven om uit te delen en jij bent daar geen uitzondering op.

Doe iets met wat je gegeven is, klein of groot, en Jezus zal het vermenigvuldigen. Zet je geloof om in daden. Misschien heb je al langer het gevoel: ik moet eens naar één van die gebedsmomenten gaan (dat hoop ik natuurlijk), maar het kan net zo goed iets anders zijn. Doe het dan. Stel niet uit. Intentie is niet genoeg. Gewoon gaan.

Geen woorden, maar daden.

Liefs en zegen,

Annet